سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی

بلند مرتبه ‌سازی در زندگی ماشینی امروز امری غیر قابل اجتناب است. با توجه به قیمت سرسام‌ آور زمین و هزینه‌های بالای ساختمان سازی، سازندگان باید تمامی گزینه‌ها را برای صرفه جویی در هزینه‌ها بررسی نمایند.

صنعت ساختمان‌سازی گزینه‌های زیادی برای ساخت و اجرای سقف سازه‌ها به سازندگان و معماران این عرصه ارائه کرده است. اما یکی از مقرون به صرفه‌ترین سقف‌ها برای اجرا در ساختمان‌های با اسکلت فلزی و اسکلت بتنی، سقف عرشه فولادی می‌باشد. سقف عرشه فولادی نه تنها مقرون به صرفه است بلکه از وزن سبک و سرعت اجرایی بالایی نیز برخوردار می‌باشد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با این سقف‌های کاربردی آشنا سازیم.

بهترین سقف برای اسکلت فلزی سقف عرش فولادی است

سقف عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی که به نام عرشه فلزی نیز شناخته می‌شود، سازه‌ای است که از ورق‌های فولادی موج‌دار به منظور استفاده در سقف یا کف، ساخته شده است. سقف عرشه فولادی در واقع سقف کامپوزیتی است که از ورق‌های فولادی موجدار و گالوانیزه به همراه بتن مسلح ساخته می‌شود.

این سقف مدرن به دلیل مصالح به کار رفته در آن از سایر سقف‌ها متفاوت و متمایز می‌باشد. البته اجرای این سقف با استفاده از بتن ریزی و آرماتوربندی بر روی این ورق‌های فولادی گالوانیزه انجام می‌شود.

فولاد گالوانیزه یکی از مصالح کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد. این ماده دارای خصوصیات شیمیایی و فیزیکی مناسبی است که باعث شده در تولید سقف عرشه فولادی از آن استفاده شود.

ویژگی‌ها و مزایای سقف عرشه فولادی

اولین مزیت سقف‌های عرشه فولادی در وزن بسیار سبک آن است. میزان وزن این سقف به نسبت سایر سقف‌ها بسیار کمتر است و به همین دلیل در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله می‌تواند به راحتی استحکام خود را حفظ نماید و این به دلیل آن است که در هنگام زلزله فشار کمتری به ساختمان‌های کم وزن وارد می‌شود. در واقع فشار و نیروی زلزله با وزن ساختمان رابطه تنگاتنگی دارد و هر چه وزن ساختمان کمتر باشد نیرو و فشار زلزله نیز بر آن کم‌تر می‌شود و زمین لرزه خسارت و ویرانی کمتری را به آن ساختمان وارد می‌سازد. از آن جایی که سقف هر ساختمان تاثیر زیادی در وزن آن دارد، بنابراین استفاده از سقف عرشه فولادی تا حد زیادی می‌تواند وزن ساختمان را کاهش دهد و در هنگام بروز زلزله آسیب کمتری به ساختمان وارد می‌شود. علاوه بر وزن سبک جابجای و حمل و نقل آن را آسان کرده و دسترسی به مصالح آن نیز آسان است.

یکی از مزایای مهم این سقف‌ها حذف عملیات قالب‌بندی و شمع‌گذاری در سقف‌های عرشه فولادی است که سرعت اجرای آن را به مراتب افزایش داده است. این سقف‌ها از سیتم MSD و یا CDS که یک قالب خود نگه دارنده است. استفاده می‌کنند. قابلیت برش و چیدمان سریع ورق‌های گالوانیزه فرمینگ مراحل اجرای این سقف‌ها را با سرعت و بهره وری بالا همراه می‌سازد.

کابرد سقف عرشه فولادی

برخی گمان می‌کنند سقف عرشه فولادی تنها برای ساختمان‌های صنعتی قابل احداث است، اما این طور نیست. سقف‌های عرشه فولادی را می‌توان به راحتی برای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری به کار برد. البته اجرای این سقف همان طور که گفته شده برای ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی و اسکلت بتنی امکان‌پذیر می‌باشد.

اجزا اصلی سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی ۵ جز اصلی دارند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ورق فولادی گالوانیزه
  2. برش‌گیر یا گل میخ
  3. آرماتوربندی
  4. بتن
  5. فلاشینگ

۱- ورق فولادی گالوانیزه

اصلی‌ترین و شاخص‌ترین مصالح سقف‌های عرشه فولادی ورق‌های گالوانیزه است. برای ساخت این ورق‌های فولادی از دستگاه‌های مخصوص و با روش فرمینگ استفاده می‌شود. این ورق‌های فولادی پوشش سقف به شمار می‌روند و به دو شکل زیر تولید می‌شوند.

  1. ورق فولادی ذوزنقه‌ای
  2. ورق فولادی موج دار

عملیات گالوانیزاسیون باید روی دو سطح ورق‌های فلزی به صورت کامل انجام شود.

۲- برش گیر یا گل میخ

برش گیر یا گل میخ وسیله ساده‌ای است که برای اتصال ورقه‌های فولادی به تیرهای فرعی به کار می‌رود. برای این منظور باید تعداد گل میخ را با محسابات دقیق به ورق‌های فولادی نصب نمود و سپس به وسیله جوشکاری اتصال آن را به تیرهای فرعی برقرار نمود. گل میخ در واقع فشار وارد شده به سقف را به تیر فرعی منتقل می‌نماید.

۳- آرماتوربندی

سقف عرشه فولادی با استفاده از میلگرد، آرماتوربندی می‌شود. میلگردها به شکل شبکه‌ای روی ورق‌های فولادی اجرا می‌شوند و سپس به گل میخ وصل می‌شوند. آرماتوربندی تحمل تنشی و کششی سقف را افزایش می‌دهد. آرماتوربندی همچنین از جمع شدن بتن جلوگیری می‌نماید.سایزمیلگرد ها بسته به نوع سازه میباشد ولی معمولا از دو شبکه به فاصله های 20سانتی متری اجرا میکنند

۴- بتن

بتن باید بر روی ورق‌های فولادی اجرا شود، زیرا فشار سقف باید ابتدا به بتن وارد شود. به همین دلیل برای ساخت سقف عرشه‌های فولادی باید از بتن مرغوب و با کیفیت استفاده نمود.

۵- فلاشینگ

فلاشینگ نوعی ورقه فلزی است که ضاخمت آن به ۵ میلی‌متر می‌رسد. این قسمت یکی از اجزای فرعی سقف‌های عرشه فولادی به شمار می‌رود که روی لبه عرشه نصب شده و مانع از بیرون ریختن بتن از سقف می‌شود.

فرمینگ عرشه فولادی

ابزار اصلی برای تولید ورق عرشه فولادی، دستگاه رول فرمینگ می‌باشد. این دستگاه با روش نورد سرد برای شکل دادن به ورق‌های فولادی گالوانیزه استفاده می‌شود. البته شکل دادن ورق‌های فولادی به شکل ذوزنقه کابرد بیشتری دارد. برای برش ورق‌ها نیز ارتفاع ذوزنقه حداقل ۵۰ میلی‌متر می‌باشد. برای این که بتن به خوبی روی سطح ورق فولادی بچسبد در قسمت لبه‌های شیب دار آن برجستگی‌هایی ایجاد می‌شود.

انواع سقف عرشه فولادی

سقف‌های عرشه فولادی به سه دسته مختلف قابل تقسیم‌بندی می‌باشند:

  1. عرشه فولادی معمولی
  2. عرشه فولادی کامپوزیت
  3. عرشه فولادی قالبی

در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

۱- عرشه فولادی معمولی

این سقف برای اجرای سقف‌های مسطح و صاف و یا سقف‌هایی با شیب بسیار کم به کار می‌روند. این سقف‌ها به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

۲- عرشه فولادی کامپوزیت

برای طراحی و ساخت این مدل از سقف‌ها از فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های بیشتری روی سطح عرشه فولادی ایجاد می‌شود. این کار باعث ساختار یکپارچه‌تر در دال بتنی سقف می‌شود.

۳- عرشه فولادی قالبی

اجرای این عرشه در مقایسه با دو عرشه قبلی به مراتب ساده و آسان‌تر است و این به دلیل طراحی خاص عرشه فولادی قالبی است. این عرشه نیازی به قالب‌های چوبی ندارد. این عرشه نیز دارای انواع مختلف است.