اجرای سقف تیرچه-اجراسقف تیرچه درکرج-اجرای سقف تیرچه درتهران-شهریار-کردان-تهراندشت-سهیلیه  09124449913

اجرای سقف تیرچه

سقف تیرچه بلوک یکی از رایج‌ترین سقف‌های ساختمانی است که توسط معماران و سازندگان ساختمان اجرا و پیاده‌سازی می‌شود. سیستم تیرچه و بلوک از حدود ۷۰ سال پیش تا کنون وارد صنعت ساختمان‌سازی شده است و می‌توان گفت یک چشم‌انداز نو در این صنعت به وجود آورده است. اما سابقه استفاده از سیستم تیرچه و بلوک در ایران به چهل سال قبل باز می‌گردد. پیش از این یعنی حدود ۵۰ سال پیش اکثر سقف‌های خانه‌ها و ادارات به شکل طاق ضربی ساخته می‌شده است.

اما با گذشت زمان و پیشرفت در علم مهندسی عمران و ساختمان سازی، سقف‌های تیرچه و بلوک جای سقف‌های طاق ضربی را گرفتنه‌اند و به خاطر مزایایی که داشته‌اند رواج بسیار زیادی در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص داده‌اند.

تیرچه و بلوک چیست؟

سقف‌های تیرچه و بلوک سقف‌هایی هستند که از تعدادی تیر به شکل T که در کنار هم قرار می‌گیرند، تشکیل شده‌اند. دیگر اجزای تشکیل دهنده این سقف‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تیرچه
  • بلوک
  • یونولیت
  • میلگرد حرارتی
  • میلگرد منفی
  • افت
  • بتن پوششی

اما در این میان تیرچه بلوکی عنصر اصلی در ساخت این سقف‌ها به شمار می‌رود. تیرچه‌های بلوکی از بلوک‌های بتنی ساخته شده‌اند که ابعاد استانداردی دارند. این تیرچه‌ها به همراه بالشتک‌های مخصوص و به منظور حمایت از کف سقف در سطح آن قرار می‌گیرند.

انواع سقف تیرچه و بلوک

سقف‌های تیرچه و بلوک به صورت کلی به دو دسته اصلی قابل تقسیم‌بندی می‌باشند:

۱- اجرای سقف‌ تیرچه

در این مدل از سقف‌ها تیرچه‌ها به شکل مستقیم روی میلگردهای فولادی یا میلگردها از پیش تنیده شده قرار می‌گیرند و سپس به وسیله بتن ریزی در قسمت بالای آن‌ها سقف ساخته می‌شود. این سقف‌ها نیز انواع مختلفی مانند، سقف بتنی سبک، سقف بتنی پنلی، سقف بتنی پیش تنیده، سقف بتنی بدن پیش تنیدگی و… دارند.

2- سقف‌های با تیرچه‌های فولادی

برای ساخت این مدل از سقف‌ها از اتصالات فولادی به یکدیگر استفاده می‌شود. این اتصالات با پنل‌های گچی یا مصالح دیگر روکش می‌شوند و سازه سقف شکل می‌گیرد. این سقف‌ها نیز انواع مختلفی دارند. سقف‌های فولادی چند لایه، سقف‌های فولادی گچ بری، سقف‌های فولادی متحرک از انواع این سقف‌ها به شمار می‌روند.

همان طور که گفتیم هر کدام از این دو نوع سقف، شامل مدل‌های متنوعی هستند که انتخاب آن‌ها با توجه به نیازها، اندازه و نوع ساختمان صورت می‌گیرد. البته متغیرهای دیگری مانند نوع کاربری ساختمان، بودجه در نظر گرفته شده، شرایط آب و هوایی محیط، امکانات ساختمان و… در انتخاب نوع سقف توسط سازندگان آن موثر می‌باشد.

انواع تیرچه برای ساخت سقف‌های تیرچه بلوک

برای ساخت سقف‌های تیرچه بلوکی انواع مختلف تیرچه به کار برده می‌شود.

  • تیرچه بتنی
  • تیرچه کرومیت یا فلزی
  • تیرچه صنعتی
  • تیرچه‌های پیش تنیده

در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

تیرچه بتنی

این مدل از سقف‌ها رایج‌ترین نوع سقف در کشور ما می‌باشد. این سقف‌ها با قالب‌های فلزی موقت و یا قالب‌های سفالی دائمی ساخته می‌شوند. تیرچه بتنی نوعی المان از پیش ساخته شده است که از بتن و آرماتورهای فولادی ساخته می‌شود و برای ساخت آن باید آرماتورها را به یک خرپای مقاوم متصل نمود. این سقف‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و روز به روز رواج بیشتری پیدا می‌کنند.

تیرچه کرومیت یا فلزی

این نوع تیرچه مخصوص اسکلت فلزی میباشد

این تیرچه‌های فلزی شامل یک تسمه ورقه‌ای دو بال در قسمت انتهایی و فوقانی می‌باشند. سقف با تیرچه کرومیت با سرعت بالایی قابل اجرا می‌باشد. بنابراین از این سقف‌ها در پروژه‌هایی که نیاز به سرعت ساخت بالایی دارند، می‌توان بهره برداری نمود. طول این تیرچه‌ها معمولا ۶ متر و وزن آن‌ها به ۱۰ کیلوگرم نیز می‌رسد.

تیرچه صنعتی

تیرچه‌های صنعتی شامل خرپای فلزی هستند. برای ساخت این تیرچه‌ها از میلگردهای برشی که با نقطه جوش به آرماتورهای تحتانی و فوقانی متصل شده‌اند، استفاده می‌شود. قیمت این تیرچه‌ها بر حسب طول و عرض آن‌ها متفاوت می‌باشد.

تیرچه‌های پیش تنیده

این مدل از تیرچه‌های بتنی یک مقطع سپری شکل دارند که به شکل از پیش تنیده شده در بازار موجود می‌باشند. به این تیرچه ها، تیرچه‌های پیش تنیده گفته می‌شود. میلگردهای تحتانی این تیرچه توسط دستگاه از قبل کشیده می‌شوند و تا زمان سفت و سخت شدن بتن در همین حالت قرار می‌گیرند.

نحوه اجرای سقف تیرچه بلوک

برای اجرای سقف تیرچه، اصول و ضوابط اجرایی خاصی وجود دارد و باید از مصالح با کیفیت در ساخت این نوع سقف استفاده نمود، در صورت رعایت نکردن این اصول سقف ممکن است دچار مشکلاتی مانند شکم دادن نیز بشود.

اما برای اجرای سقف تیرچه بلوک ابتدا باید تعدادی تیر به شکل موازی در کنار هم قرار بگیرند. سپس بتن در قسمت بالای سقف قرار گرفته و این تیرها را به یکدیگر متصل می‌نماید. ریختن بتن روی تیرها اجزای سقف را یکپارچه می‌نماید.

برای اجرای یک سقف مطمئن باید تیرچه‌ها را روی پل‌های اصلی تراز نمود. منظور از پل‌های اصلی تیرهای فلزی هستند. فاصله بین تیرچه‌ها باید با بلوک‌های تو خالی پر شود. بعد از نصب و قرار دادن میلگردها تکمیلی، باید دال سقف بتن ریزی شود. پس از آن نیز باید مرحله شمع‌بندی که در واقع ایجاد تکیه گاه موقت است، انجام شود. عملیات شمع‌بندی و قالب‌بندی پس از قرارگیری تیرچه‌ها و بلوک‌های انتهایی بین دو تکیه گاه انجام می‌شود.

مزیت استفاده و اجرای سقف‌های تیرچه بلوک

ساخت سقف‌های تیرچه و بلوک مزایای خوبی دارد که همین مزایا باعث رواج استفاده از آن‌ها می‌باشد. در این مدل از سقف‌ها تیرچه نقش تیرهای فرعی را داند و بلوک‌ها برای پرکردن بین تیرچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سقف‌های تیرچه بلوک از بلوک‌های سفالی، توخالی بتنی، فوم استراین و… برای پر کرده فاصله‌های خالی بین تیرچه‌ها استفاده می‌شود. این مدل از سقف‌ها به شکل پیش ساخته در کارخانه‌ها ساخته و تولید می‌شوند.

این سقف‌ها را می‌توان در انواع ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های آجری، ساختمان‌های بتنی و یا اسکلت‌های فلزی به کار برد. برای ساخت سقف‌های تیرچه‌ای به نیروی انسانی کمتری نیاز است و این سقف‌ها به شکل صنعتی و کارخانه‌ای تولید می‌شوند. مزیت دیگر این سقف‌ها در کاهش مصرف بتن به دلیل استفاده از بلوک‌های تو خالی است و به همین دلیل اجرای این سقف‌ها از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

اما سایر مزایای سقف های تیرچه بلوک شامل موارد زیر می باشد:

  • استحکام و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و بیرونی مانند باد و زلزله
  • داشتن وزن سبک و قابلیت حمل و نقل و جابجایی آسان
  • کاهش استفاده از مصالح ساختمانی
  • دارای عایق حرارتی، صوتی، رطوبی
  • مقاوم در برابر دمای بالا و آتش سوزی